niedziela, 2 czerwca 2013

Mleko ryżowe - domowy sposób na mleko roślinne

Jako wegetarianie, albo raczej osoby, które nie jedzą mięsa nie wykluczamy ze swojego menu nabiału, jak zresztą zdążyliście pewnie zauważyć. Mimo tego lubimy mieć w kuchni mleko roślinne, jednak kupowanie gotowców w sklepie nie wychodzi najtaniej. Dlatego postanowiłam zrobić mleko ryżowe domowym sposobem. Użyłam ryżu brązowego, pełnoziarnistego marki Kupiec. Mleko wychodzi z każdego rodzaju ryżu, uważam jednak, że brązowy pełnoziarnisty jest tym jednym z lepszych, dostępnych w większości marketów. 
Moje mleko ryżowe jest dość gęste, ma konsystencję mleka skondensowanego kupowanego w kartonowych pudełeczkach, ale wystarczy dodać więcej wody i po pierwsze otrzymamy więcej mleka, po drugie będzie ono miało mniej intensywny smak ryżu, a po trzecie będzie bardziej wodniste, przypominające mleko krowie UHT.

Do przygotowania użyłam Thermomixa.



Składniki na litr mleka ryżowego

laska wanilii (u mnie z BadaPak)
woda do ugotowania ryżu + 3-4 szklanki wrzątku do rozrzedzenia napoju

Ryż gotujemy z laską wanilii aż wchłonie całą wodę (bez tych 3-4 szklanek). Powinien być nawet lekko rozgotowany. Wyciągamy wanilię, a gorący ryż przekładamy do miksera (u mnie Thermomix) i zalewamy odpowiednią ilością wrzątku. Miksujemy na najwyższych obrotach przez minutę. Przecedzamy przez bardzo gęste sito lub gazę. Jeśli uznamy, że nasze mleko jest za gęste można dodać wrzątku. Odstawiamy do ostudzenia, można w tym czasie znowu wrzucić do napoju laskę wanilii, niech sobie zapach przejdzie. 

Kto jest posiadaczem Thermomixa może wszystko zrobić w tym urządzeniu, najpierw ugotować ryż - wsypując ziarna do naczynia miksującego i zalewając je wrzątkiem gotować ok. 20 minut na poz. 1, temperatura 100 stopni. Po czym dodać wrzątek i zmiksować wszystko razem na pozycji 10 lub Turbo przez minutę. Wanilię należy wyciągnąć przed miksowaniem

Mleka ryżowego używamy do sporządzania koktajli, naleśników, placków śniadaniowych i ciast, można z nim zjeść poranną owsiankę. 
Przechowujemy je w lodówce do 5 dni.




"Mleko ryżowe przygotowane według przepisu zawiera mnóstwo błonnika, a także witaminy
i składniki mineralne
. Stanowi bogate źródło witaminy E, witaminy B6 i magnezu.
W brązowym ryżu znajduje się także wapń, fosfor i potas oraz żelazo, selen, miedź, cynk
i mangan. Nie brak także pozostałych witamin, choć występują w mniejszych ilościach. Wartość odżywcza mleka ryżowego jest zatem bardzo duża, a błonnik zapewnia uczucie sytości na dłuższy czas, zatem powinno znaleźć się w diecie osób chcących stracić na wadze."*

48 komentarzy:

  1. takiego przepisu właśnie szukałam.
    nie piję mleka krowiego, bo nie mogę, ale ryżowe ze sklepu jest strasznie drogie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No niestety 7 zł najtańsze u nas kosztuje (za litr) więc takiego domowego to za tą kasę wyjdzie spokojnie z 5 litrów, mam nadzieję, że Ci posmakuje, dolewaj wody pomału, żebyś otrzymała taką konsystencję jak chcesz, ja wolę gęstsze, wtedy wyraźnie czuć smak ryżu, ale robiłam też bardziej wodniste i dało radę :D

      Usuń
    2. sklepowe jest straszliwie slodkie, zawsze jest uht i nie ma tyle wlasciwosci. jutro wyprubuje :)

      Usuń
    3. Mleko najlepiej robić samemu, bo wiesz co jesz. Ja kupowałam mleko w Rossmanie i dostałam po nim uczulenia - takie swedzące bąble, takie samo uczulenie miała moja synowa. Wystapiło ok. misiacu-dwóch używania. Zrobiłam przerwę i chciałam zuzyć pozostałe w domu kartony, tym razem uczulenie wystapiło natychmiast.

      Usuń
  2. Mam w planach zrobienie mleka roślinnego, muszę się w końcu bardziej zmobilizować!

    OdpowiedzUsuń
  3. 7 złoty? To grosze :P u nas zaczyna się od 11 ;)
    Wszystkie wcześniejsze przepisy jakie znalazłam były z surowego (moczonego) ryżu - smakowały jakby pić wodę w której moczyło się papier.
    Spróbuje gotowany.
    A termomix będę miała może w przyszłym roku ;) (taki prezent noworoczny mi mąż sprawi :P )

    OdpowiedzUsuń
  4. czy koniecznie musi być wrzątek? czy po lekkim ostudzeniu mogę zalać ciepłą wodą i miksować? mam zwykły blender kielichowy i trochę boję się takich temperatur..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba najlepsze wychodzi z wrzątkiem, wtedy dokładnie ryż się miksuje...może spróbuj z lekko rozgotowanym ryżem i bardzo ciepłą wodą?

      Usuń
  5. A jeżeli nie mam wanilii i zrobię z samego ryżu to smak będzie gorszy? Czy mogę dodać np. ekstrakt waniliowy zamiast laski?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ekstrakt będzie idealny!

      Usuń
    2. Super, dzięki ;) W takim razie wypróbuję przepis z ekstraktem :)

      Usuń
  6. ile takie mleko może "stać" w lodówce?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy mleko ryżowe musi być zakręcone czy może stać bezpośrednio w np kubku ???

      Usuń
    2. Czy mleko ryżowe musi być zakręcone czy może stać w np kubku??

      Usuń
    3. Raczej zakręcone. W kubku może zrobić się "kożuch"....

      Usuń
  7. spróbowałam i wyszło idealnie, fotki na moim blogu, mam tylko pytanie, w jakiej ilości wody powinno się gotowac ryż?, pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  8. Kurczę zrobiłem to mleko i w sumie smaczne, jednak brakuje mu czegoś do tego "z kartonu". robiłem też z moczonego ryżu przez 12h i też jakieś inne, może ktoś ma taki przepis żeby wychodziło jak z kartonu, byłbym bardzo wdzięczny.
    pozdrawiam Jakub

    OdpowiedzUsuń
  9. Jakim cudem udaje Ci się je przecedzić? Moje wyszło tak gęste i lepkie, że nie dało się przepuścić go ani przez gazę, ani przez sitko...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Więcej wody używaj, zauważyłam, że z różnego ryżu (inne firmy) wychodzi albo gęstsze albo bardziej wodniste, dlatego lepiej dolać wody i przecedzać 2-3 razy.

      Usuń
  10. Świetny blog! Mnóstwo mądrych rad, przepisów i inspiracji. No i te 25 kilogramów do pozazdroszczenia dla innych obżartuchów ;)
    Serdecznie pozdrawiam i dodaję do ulubionych!
    Dominika (też) jaroszka

    OdpowiedzUsuń
  11. Super sprawa - w lodówce stoi butla napoju ryżowego (jakoś nie pasuje mi nazywanie tego "mlekiem" ). Dużo smaczniejszy i tańszy niż sklepowy (i bez konserwantów). Ja dla odmiany nie bawię się w przecedzanie - po co wyrzucać "miąższ", sporo wody daję jedynie. Dzięki za przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  12. ja zrobiłam w Vitamix'ie i nic się nie oddzieliło po przecedzeniu ;/ ...

    OdpowiedzUsuń
  13. czy takiego "mleka" można użyć do kawy?

    OdpowiedzUsuń
  14. Kocham cie za ten przepis/ trafilam tu przypadkiem, ale nieprzypadkowo bedę wracać :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Kochana, wyszlo mi pyszne mleczko! Co prawda ryz sie lekko zbrazowial przy gotowaniu, wanili nie mialam, ale rezultat jak najbardziej zadowalajacy. Moj 8mies synek tez mowi ze dobre:)choc tylko sprobowal. Dzieki

    OdpowiedzUsuń
  16. /...A jeśli choodzi o kaloryczność,,mleka,, ryżowego? Zapewne tyle ile ten rozgotowany ryż...

    OdpowiedzUsuń
  17. a ja ma pytanie, będę robic w thermomixie. w jakiej ilości wody ugotować ryż ?

    OdpowiedzUsuń
  18. Wcześniej padło pytanie o ilość wody potrzebnej do ugotowania 100 g ryżu. Czy ktoś mógłby napisać odpowiedź? Z góry dziękuję :-)

    OdpowiedzUsuń
  19. fantastyczne mleko! wyszło mi za pierwszym razem. Co do ilości wody, to ja użyła ryżu brązowego w woreczkach- więc po prostu napelnilam garnek woda, a woreczek po ugotowaniu łatwo było wyciągnąć z nadmiaru wody. Mniam, aż nie mogę się doczekać reakcji mojej córki niejadka jak jej zapodam koktajl na takim mleczku :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie do koktajli jest to mleko najlepsze! Fajna baza, smak można regulować dodatkami, a zapycha brzusio jak nic :)

      Usuń
  20. Wiktoria, ja do tego ryży dolałem wodę, w której go ugotowałem, a potem uzupełniłem do prawie 1 litra. A zamiast wanilii łyżka miodu. I jest gęste, smakowite oraz ekonomiczne.

    OdpowiedzUsuń
  21. Jeżeli nie macie czasu na robienie mleka ryżowego to można zakupić gotowe w sklepie ;) http://jemcodobre.pl/produkty/mleko-ryzowe-napoj-ryzowy-naturalny-bio-2548

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cudownie, szkoda tylko, że wszyscy tu obecni narzekają na ceny mleka w kartonie i właśnie dlatego tu trafili ;)

      Usuń
    2. Fakt ceny mleka ryżowego są wysokie, zakup raczej dla osób, które nie mają czasu na gotowanie ;) Jak ceny kształtują się w supermarketach?

      Usuń
    3. W Rosmanie bio o dobrym skladzie kosztuje ok 7 zl (w promocji mniej)

      Usuń
  22. Nie wiem skąd te zachwyty, gdyż z przepisu wyszedł mi klej do tapet, który w najśmielszych snach nie przypomina mleka?! Kawy nawet nie odbarwił za to wspaniale zepsuł! Krowy górą!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To trzeba rozcieńczać wodą :)W zależności jaki ryż użyjemy to konsystencja początkowa może być różna i faktycznie przypomina klej do tapet :) Ale nie namawiam na powtórkę, nie wszystkim musi się podobać :)

      Usuń
  23. super! właśnie mam problem bo moja córa ma uczulenie na mleko, a te sztuczne ochydne sa i ich nie chce, sklepowe ryzowe pije, tylko ile to kasy no i te składniki ,,,, moge ten ryz zblendowac normalnie blenderem w kielichu?

    OdpowiedzUsuń
  24. Ile wody użyłaś do ugotowania ryżu? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Litr lub nawet więcej, ta woda z gotowania jest potem "bazą" mleka, bo w zależności od użytego rodzaju ryżu zostanie mniej lub bardziej wchłonięta.

      Usuń
  25. witam, a czy moge najpierw ryz zmielic i pozniej go ugotowac?

    OdpowiedzUsuń
  26. Dobrze zrozumiałam - wsypujesz 100 g ryżu do Thermomix'a, zalewasz 1 litrem wrzątku,gotujesz 20 minut, po czym dodajesz kolejny prawie litr wrzątku i wszystko miksujesz ?

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...