sobota, 25 maja 2013

Kokosowa szarlotka z kaszą jaglaną

Znalazłam ten przepis w Eko Quchni, od razu wiedziałam, że muszę przygotować taką szarlotkę, w przepisie znalazłam same ulubione składniki - kaszę jaglaną, wiórki kokosowe no i jabłka, dużo jabłek! A przy okazji ani grama masła i cukru. 
Żyć nie umierać, jeść nie żałować!
Przepis wydawał mi się skomplikowany jak na moje skromne możliwości cukiernicze, nie jestem dobra w słodkich wypiekach, wszystko co jest choćby ciut bardziej skomplikowane od wrzucenia składników do jednego gara i wymieszania budzi we mnie strach. Do tej szarlotki podchodziłam zatem cały tydzień, jak do jeża. W końcu wczoraj miałam zasiąść do kompletowania dokumentacji związanej ze stażem nauczycielskim...no to jest idealny moment na nabranie chęci do pieczenia ciasta :)
Okazało się, że sprawa wcale nie jest skomplikowana, oczywiście użyłam do przygotowania tej szarlotki Thermomixa, który spisał się na medal, nie myłam go pomiędzy kolejnymi etapami przygotowania, a pianę z białek ubiłam mikserem, bo wiadomo, że do ubijania białek potrzebujemy czystego naczynia.

Składniki na tortownicę (20-24 cm)

220 g kaszy jaglanej (waga suchego ziarna)  - polecam kupić od razu kilogramowe opakowanie w sklepie BadaPak
pół łyżeczki kurkumy

pół puszki (200 ml) mleka kokosowego (białej, gęstej części)
100 g mąki kokosowej (lub taka sama ilość wiórek, które należy zmiksować na mąkę) - używam wiórek z Lidla, są bez siarki
3 żółtka
25 g stevii krystal (Stevija) / lub 50 g cukru
2 czubate łyżki mąki ziemniaczanej
łyżeczka proszku do pieczenia (użyłam BIO ze sklepu DorBio)
łyżka esencji waniliowej (lub kilka kropel aromatu)

600-800 g jabłek
łyżeczka cynamonu
łyżka soku z cytryny
3 białka
szczypta soli

Najpierw gotujemy kaszę jaglaną w wodzie z dodatkiem kurkumy. 
Następnie przygotowujemy sobie mąkę kokosową jeśli nie mamy gotowej - miksujemy wiórki na obrotach Turbo przez ok. 10-13 sekund - nie za długo, bo się nam masło zrobi :) 

Ciepłą kaszę przekładamy do naczynia miksującego, dodajemy do niej 3 żółtka, aromat waniliowy, stevię, mleko kokosowe razem miksujemy ponad minutę pomału zwiększając obroty i ściągając masę ze ścianek naczynia za pomocą kopystki. W misce mieszamy mąkę kokosową, ziemniaczaną i proszek do pieczenia. Przez otwór w pokrywie wsypujemy suche składniki, mieszamy razem do uzyskania gęstego, w miarę gładkiego ciasta (obroty poz. 5-7 czas 1-2 minuty). Powstałą żółtą masę przekładamy do tortownicy, którą warto wysmarować odrobiną tłuszczu kokosowego (ze ścianek puszki). Masa dobrze się wykłada, palcami dociskamy ją do formy. Pieczemy w nagrzanym piekarniku przez 20 minut w temperaturze 180 stopni.


W tym czasie przygotowujemy jabłka - do naczynia miksującego (którego wcale nie trzeba myć!) przekładamy obrane i pokrojone w cząstki jabłka, cynamon oraz sok z cytryny. Miksujemy według upodobań - gdy lubimy wyraźne kawałki jabłek w szarlotce to wystarczy 7 sekund na pozycji 6, jeśli preferujemy musy to możemy miksować nawet ok. 15 sekund. W misce ubijamy na sztywno pianę z białek wraz z solą, dodajemy ją do jabłek i delikatnie łyżką łączymy obie masy. Przekładamy na gorące ciasto i wsadzamy na kolejne 30 minut do piekarnika. 

Zostawiamy najlepiej na całą noc do całkowitego ostygnięcia. 

Brzmi skomplikowanie? Mam nadzieję, że nie.

To moja propozycja na Dzień Mamy, torcik idealny, słodki a bez cukru, efektowny a bez bitej śmietany!

Nie pójdzie w boczki drogie Mamy, s m a c z n e g o :)

Co mamy dla mamy? Dzień Matki - 22-29 maja 2013Z mąki, ale... bez pszenicy

22 komentarze:

  1. Ale pycha! Trafia na listę do wypróbowania!
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. o raju, z kasza jaglaną! to ideał! ja uwielbiam kaszę jaglaną, ale wypieku nigdy jeszcze z nią nie widziałam, a co za tym idzie nie próbowałam. Jest cudnie żółciutka, a Twój przepis wspaniale dietetyczny i zdrowy, faktycznie IDEAŁ. :)
    Pozdrawiam
    Monika

    OdpowiedzUsuń
  3. Za późno przeczytałam, szkooda, już brownie mam gotowe ;-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Szarlotka co szarlotki mi nie przypomina :D Kocham jaglaną ale w wypiekach nie próbowałam. Koniecznie zapisany przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Upiekłam, zamiast stevii dałam miód akacjowy a do jabłek suszoną żurawinę.PYCHOTKA.

    OdpowiedzUsuń
  6. Lubię takie wynazazki kuchenne :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Wyglada swietnie! Az trudno uwierzyc, ze nie zawiera cukru i tluszczu! :)

    Bardzo dziekuje za udzial w akcji!
    Mam nadzieje, ze spotkamy sie za rok! :)
    Kasia (lejdi-of-the-house.bloog.pl)

    OdpowiedzUsuń
  8. Wygląda smakowicie, wypróbuję :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ale super, będę musiała zrobić są tu również moje ulubione ;) składniki kasz, wiórki i jabłka :D
    Ale mam pytanko wyjdzie gdy dodam po prostu wiórki bez wcześniejszego mielenia?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lepiej zmielić, bo ta mączka kokosowa dodatkowo skleja całość.

      Usuń
  10. Zrobiłam i wyszło przepyszne, wszyscy sie zajadali, a kolega był w wielkim szoku, jak się dowiedział, że to ciasto z kaszy (chyba to przeszło jego wyobraźnię :D ) - pyszne i zdrowe, super na II śniadanie, rewelacja :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Chciałam upiec i klapa :-(((, BIALKO-zakazane.Dopada mnie zwątpienie Zaczynam w kwestii alergii, Zdrowo gotować starałam się zawsze.Muszę wyeliminować z kuchni męża (ja też będę jadła to samo) nabiał pod każdą postacią, bialka jaj, czekoladę , orzechy, żyto, cytrusy.Pomocy!!!

    OdpowiedzUsuń
  12. robię na święta! :) mam nadzieję, że wyjdzie pyszne tak jak widzę tu po komentarzach, bo jakoś mam pecha do zdrowych ciast - średnio smaczne do tej pory mi wychodziły :(

    OdpowiedzUsuń
  13. Jak to mądrze zmodyfikować na ciasto marchewkowe?? Sie mi takiego chce na zdrowo :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A po co modyfikować na marchewkowe? Co w tym jest niezdrowego? :)

      Usuń
  14. ja właśnie robię, drugi czas pieczenia minął, a jabłuszka dalej miękkie, tzn. na zewnątrz chrupkie, a w środku papka. Tak ma być czy coś źle zrobiłam?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli wszystko wg przepisu to podejrzewam, że musi ostygnąć wtedy będzie idealne.

      Usuń
  15. czy zamiast mleka kokosowego mogę dodać zwykłe mleko?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może być cieżko, ponieważ mleko kokosowe twardnieje w chłodzie co jest wskazane przy wypiekach bez mąki...

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...